Fernisering torsdag den 22. maj 2025 kl. 16.00 – 19.00
Udstillingen åbnes kl.17.00 af Frederik Hardvendel, direktør for Statens Værksteder for Kunst
Det handler om træ og ler og vores umiddelbare oplevelse af disse basale naturmaterialer. Kan træ og ler være blødt og hårdt på samme tid? Hvordan tydeliggøres selve materialet i et værks fortælling?
Keramiker Martin Bodilsen Kaldahl har inviteret den japanske designer Sho Ota, der arbejder i træ, til en dialog i udstillingen Hard Edges, Soft Materials, hvor omdrejningspunktet er en fælles interesse for at udforske deres respektive materialers grundegenskaber og mulighederne for form, betinget af både lerets og træets iboende egenskaber og bearbejdningens visuelle sprog.
Sho Ota er uddannet som møbeldesigner i Japan og på Design Academy Eindhoven i Holland, hvor han siden 2018 har boet og arbejder. Hans særlige tilgang til arbejdet med møbIer og andre objekter opstår i et krydsfelt mellem industriel produktion og individuel craftmanship.
Han arbejder i serier af værker (f.eks. According to the Grain, 2021), hvor han omhyggeligt skærer sig ind i træets lag for at grave knasterne fri og fremvise træets indre opbygning. I andre serier, såsom Surfaced, som udstillingen viser eksempler på, limer han en struktur op af tilskårne træstumper, oftest overskudstræ fra anden produktion, hvorefter han på billedskærervis udarbejder detaljer, der definerer objektet med både åbne mellemrum og massivitet og fokus på træets forskellige teksturer.
Sho Otas nye værker på udstillingen i Peach Corner er skulpturelt bearbejdede objekter, der stadig besidder en funktionel grundtone, men først og fremmest er poetisk visuelle udtryk, der kredser omkring selve forholdet til natur. De er tydeligt konstruerede naturformer, der pointerer og fremhæver de uadskillelige poler i vores forestillinger om træ: den frit voksende organisme overfor det opsavede og sammenlimede materiale. Naturvækst overfor præcis håndværksmæssig bearbejdning. Blødhed og hårdhed – og omvendt.
I Martin Bodilsen Kaldahls keramiske arbejder til denne udstilling ser vi formdannelser af og i leret som klump. Han sætter klumpen, materialet op på en piedestal, en sokkel. Overgangene sløres mellem base og figur og de konventionelle roller, de er tildelt. Han leger med at tydeliggøre forskellige måder, som leret som natursubstans kan opføre sig på skulpturelt, og fastholder udtrykket videre gennem den keramiske proces, tørring og brænding. Den tyktflydende lermasse, der med tyngdekraften selv baner sin vej og laver sin egen form. Materialets tydelige sprog om blødhed og formbarhed transformeres gennem processen til hårdhed og stabilitet, men rummer i sig også altid det keramiske materiales indbyggede skrøbelighed.
Kaldahls metode er her at igangsætte materialets egen ageren og så følge hvad der sker. Give svar til, måske kontrastere, den rene naturlige bevægelse. Tilføje den visuelle elementer, der inviterer ind i klumpen, gøre den til et komplekst objekt, til skulptur.
Sho Ota har høstet stor anerkendelse internationalt og har udstillet sine værker ved mange design events, f.eks. Dutch Design Week og DESIGNART i Tokyo, begge i 2021, og i flere europæiske gallerier.
Martin Bodilsen Kaldahl har en lang international karriere bag sig og har senest præsenteret sit oeuvre gennem 35 år på den store retrospektive udstilling Cuts, Stripes and Knots – a ceramic retrospective på CLAY Keramikmuseum Danmark i 2024-25. Hans værker er repræsenteret i en række museumssamlinger verden over.
OBS: Torsdag den 19. juni, i forbindelse med 3daysofdesign-festivalen, udvider Peach Corner åbningstiden i galleriet til kl. 20, hvor man fra kl. 18.30 kan deltage i en artist talk med de to kunstnere modereret af Annie Carlano, Senior Curator på Mint Museum i North Carolina, USA.